خودرو بر کرج ⭐ خودرو بر تهران ⭐ خودرو بر مازندران ⭐ خودرو بر قزوین
تماس شبانه روزی : 09025828598

نحوه کارکرد و استفاده بهینه از کولر خودرو

نحوه کارکرد و استفاده بهینه از کولر خودرو

 نقش کولر در خودرو

یکی از اجزای مهم خودرو که با گذشت زمان تبدیل به یکی از مهم ترین قسمت های خودرو شده، سیستم تهویه هوای آن است. در ادامه مطلب با نحوه کارکرد و نگهداری این سیستم مهم صحبت خواهیم کرد.

اجزای سیستم خنک کننده خودرو

اولین قطعه تشکیل دهنده این سیستم کمپرسور است. مایع مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و در ادامه به کپسول خشک‌ کننده و دوباره به داخل اواپراتور انتقال می یابد. و انجام این کار بر عهده کمپرسور می باشد. و کمپرسور با چرخاندن این مایع بین اجزا همانند قلب برای کولر عمل میکند.

کندانسور یکی دیگر از اجزایی است که در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و وظیفه آن تبادل گرمای جذب شده با محیط خارجی است. کندانسور وظیفه دارد تا گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز خنک کننده داخل سیستم را به هوای محیط انتقال می‌دهد تا  از وارد شدن فشار زیاد به سیستم جلوگیری شود.

در سیستم کولر خودروها از کپسول خشک‌ کننده به عنوان منبع ذخیره کننده گاز مبرد استفاده می شود. و همچنین اغلب این کپسول ها  دارای یک سوئیچ ایمنی هستند. تا در زمان هایی که فشار گاز از حد تعریف شده، زیادتر شود، به طور خودکار جریان کمپرسور را قطع کند.

دلیل کم شدن قدرت خودرو هنگام روشن کردن کولر

سیستم تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود، که این موضوع باعث میشود فشار روی موتور بیشتر شده و در نتیجه بنزین بیشتری نیز مصرف شود.همچنین  به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کندو .به این دلیل است که شاهد تنبل شدن موتور در زمان هایی که کولر روشن است خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

راه های استفاده بهینه از کولر خودرو

تا آنجا که ممکن است،خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر ناچار به پارک شدید، موقع ببرگشت بهتر است چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بیاورید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمی به آن وارد خواهد شد.

وقتی کولردر حال کار است، قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، مخصوصا در مسیرهای طولانی پرهیز کنید. و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. و همانطور که با این کار به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، مصرف سوخت را نیز هم افزایش می‌دهید.

منبع : khodrobar724.com

شرکت های همکار
تماس سریع ☎️