خودرو بر کرج ⭐ خودرو بر تهران ⭐ خودرو بر مازندران ⭐ خودرو بر قزوین
تماس شبانه روزی : 09025828598

دیسک ترمز چیست و چه وظیفه ای دارد

دیسک ترمز چیست و چه وظیفه ای دارد

دیسک ترمز

سیستم ترمز از مهم ترین بخش های فنی خودرو است که از همان اوایل تولید خودرو در آغاز قرن بیست مورد استفاده قرار گرفت. زیرا هر جسم در حال حرکت برای توقف کردن نیاز به عاملی بازدارنده دارد و سیستم ترمز همین نقش مهم را در خودرو ایفا می کند. امروزه با پیشرفت صنعت خودرو، سیستم های فنی خودرو نیز هر لحظه در حال تغییر و تحول هستند؛ سیستم ترمز و اجزای آن نیز از این قائله مستثنا نیستند. سیستم ترمز خودرو که انواع مختلفی نیز دارد، خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ای در این سیستم پیچیده دارند. دو نوع اصلی سیستم ترمز، ترمز کاسه ای و دیسکی هستند که امروزه استفاده از ترمز دیسکی رایج تر و مرسوم تر است. اکنون می خواهیم یک بخش مهم از سیستم ترمز دیسکی را بررسی کنیم که دیسک ترمز نام دارد و اصلی ترین جز این سیستم محسوب می شود.

ترمز دیسکی چیست؟

ترمز دیسکی را می توان بهترین نوع ترمزی نامید که تابحال ساخته و استفاده شده است. از ترمز های دیسکی در همه نوع از وسایل نقلیه مانند خودرو های سنگین و حتی لوکوموتیو استفاده می شود؛ زیرا این نوع ترمز، عملکردی بسیار بهتر از دیگر نوع ترمزها دارد. در بیشتر خودرو های امروزی حداقل در چرخ های جلو از ترمز دیسکی استفاده می شود.

ادامه توضیح ترمز دیسکی

سیستم ترمز های دیسکی از دو بخش اصلی روتر یا دیسک ترمز و کالیپر ترمز تشکیل می شود که دیسک به قسمت متحرک و کالیپر به قسمت ثابت چرخ، وصل می شود. در واقع کاهش سرعت چرخ ها که بر عهده سیستم ترمز است، با همکاری این دو قسمت صورت می گیرد. در این فرایند وقتی ما در کابین پدال ترمز را فشار می دهیم، روغن ترمز به کالیپر فشار می آورد و کالیپر نیز همین فشار به دیسک وارد می کند و باعث کاهش سرعت خودرو و در نهایت توقف آن می شود.

دیسک ترمز

دیسک ترمز

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز که دیسک چرخ یا چرخ ترمز نیز خطاب می شود، یک قطعه ی دایره ای شکل است در فرایند توقف خودرو، مهمترین وظیفه را دارد. این قطعه نقش حیاتی در خودرو ایفا می کند و وجود کوچکترین خرابی در آن می تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد. دیسک ترمز همراه با چرخ ها می چرخد و همچنین توقف آن باعث توقف چرخ و نهایتا توقف کامل خودرو می شود. این قطعه به گونه ‌ای جزئی از قطعات متحرک چرخ محسوب می‌شود. دیسک ترمز بر روی بلبرینگ قرار می گیرد و همراه با رینگ و لاستیک و هم ‌سرعت با آن‌ ها به چرخش در می آید.

ادامه توضیح دیسک ترمز 

دیسک ترمز در دو سمت دارای سطوح صیقلی و صاف است و توسط دو پیچ و یک مهره ی مرکزی بر روی بلبرینگ و مقابل لنت ترمز قرار می گیرد. کاهش سرعت دیسک هم توسط همین لنت ها و اصطکاک ایجاد شده بین آن دو انجام می گیرد. یعنی زمانی راننده پدال ترمز را فشار می دهد، لنت ها با دیسک در گیر می شوند و باعث کاهش سرعت چرخش دیسک می شود.

 

منبع : khodrobar724.com

شرکت های همکار
تماس سریع ☎️