خودرو بر کرج ⭐ خودرو بر تهران ⭐ خودرو بر مازندران ⭐ خودرو بر قزوین
تماس شبانه روزی : 09025828598

تسمه تایم خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است ؟ | خودروبر 724

تسمه تایم خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است ؟ | خودروبر 724

تسمه تایم خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است ؟

تسمه تایم خودرو قسمتی از پیشرانه احتراق داخلی می باشد که زمان‌ بندی سوپاپ‌ های پیشرانه را کنترل می کند. در بعضی از پیشرانه‌ ها، برای این کار به‌ جای تسمه از چرخ‌ دنده استفاده شده است. برخی از پیشرانه‌ های پیشرفته خودرو های تولیدی از تسمه تایم برای همگام‌ سازی میل‌لنگ و میل‌بادامک استفاده می‌کنند. در واقع بعضی از پیشرانه‌ ها، به‌ ویژه ‌پیشرانه‌ های مجهز به بادامک در طرح‌ های بلوک سیلندر، از چرخ‌ دنده برای رانش میل‌ بادامک استفاده می‌کردند.

استفاده از تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ به‌ جای سیستم محرک دنده‌ ای، به طراحان پیشرانه کمک کرده تا میل‌ بادامک را دورتر از میل‌لنگ قرار دهند و در پیشرانه‌ های دارای چند میل‌ بادامک، یک تسمه تایم امکان قرارگیری میل‌بادامک را در فاصله بیشتر فراهم می‌ کند.

تسمه تایم خودرو یک تسمه پلاستیکی می باشد که در واقع رابط میان میل‌لنگ و میل‌سوپاپ محسوب می‌شود و طوری تنظیم شده است که با چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ را هم می‌چرخاند و البته باعث حرکت سوپاپ‌ ها نیز می‌ شود. تسمه تایم را باید جزئی از قطعات موتور های احتراق داخلی به حساب آورد. در سال های گذشته قبل از تسمه تایم از زنجیر تایم در موتور اتومبیل‌ ها استفاده می‌شد.

تسمه تایم خودرو چگونه عمل می کند ؟

چرخه کارکردی پیشرانه احتراق داخلی دارای چهار مرحله می باشد که شامل موارد زیر می باشد.

۱- مرحله مکش : پیستون در داخل سیلندر به پایین رفته و سوپاپ هوا باز می‌ شود و مکش ایجاد شده به وسیله حرکت رو به پایین سیلندر باعث مکش مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر می‌ شود.

۲- مرحله تراکم : پیستون در داخل سیلندر بالا رفته و سوپاپ هوا بسته شده و مخلوط سوخت و هوا کمپرس می‌شود.

۳- مرحله توان : شمع جرقه می‌ زند و مخلوط سوخت و هوا منفجر می‌ شود و پیستون به سمت پایین می رود و همزمان سوپاپ دود باز می‌ شود.

۴- مرحله تخلیه : پیستون به سمت بالا می‌ آید و دود از محل سوپاپ دود خارج می‌ شود.

شرکت های همکار
تماس سریع ☎️